О ще не встъпил, както се казва, а Тръмп вече се развихри. Буквално. Новият президент каза, че може да наложи 25% мито на Канада и Мексико от 1 февруари. Как очаква те да спрат незаконната имиграция през границите си за 10 дни, това е отделен въпрос. Ние ще се съсредоточим върху марките, които биха пострадали от това мито, ако искат да продават коли в Щатите.
Audi
Заводът Audi в Сан Хосе Чиапа, Мексико, произвежда Q5, като в него работят малко над 5000 души. Той е произвел близо 176 000 автомобила през 2023 г., показва уебсайтът му. През първата половина на 2024 г. близо 40 000 автомобила са били изнесени за САЩ, според мексиканската асоциация на автомобилните производители.
BMW
Заводът на баварците в Сан Луис Потоси, Мексико, произвежда Серия 3, Серия 2 Купе и М2, като почти цялата продукция отива за САЩ и други пазари по света, според автомобилния производител. От 2027 г. ще произвежда изцяло електрическата моделна линия Neue Klasse.
Mazda
Японците са произвели около 209 000 автомобила в Мексико през 2024 г., като 60% от тях са изнесени за САЩ. Президентът Масахиро Моро каза през ноември, че въпросът с митата „не е проблем, който може да бъде решен от отделни компании“ и ще проучи внимателно подробностите, преди да реши как да процедира.
Nissan
Компанията има два завода в Мексико, където произвежда моделите Sentra, Versa и Kicks за пазара в САЩ. Тя е произвела близо 505 000 автомобила в Мексико през първите девет месеца на 2024 г. Компанията не разкрива колко от тях са били изнесени за пазара в САЩ.
Stellantis
Концернът управлява два завода за сглобяване в Мексико: Saltillo, който произвежда пикапи и ванове Ram, и Toluca, за Jeep Compass. Групата също така притежава два завода Онтарио, Канада: Уиндзор, където произвежда модели на Chrysler, и Брамптън, който в момента е в процес на преоборудване и е планиран да възобнови производството през 2025 г. с нов модел Jeep.
Toyota
Японският гигант произвежда пикапа Tacoma в два завода в Мексико. Той продаде повече от 230 000 от тях в САЩ през 2023 г., което представлява около 10% от общите му продажби на този пазар. Преди Toyota произвеждаше Tacoma в САЩ, но сега доставя всички от Мексико, което представлява по-голямата част от производството в заводите.
Volkswagen
Марката има завод в Пуебла, той е най-големият автомобилен завод в Мексико и един от най-големите във VW Group, според уебсайта на автомобилния производител. През 2023 г. там са произведени близо 350 000 автомобила, включително Jetta, Tiguan и Taos, всички за износ в САЩ.